- Szczegóły
- Artur Makowski
- Kategoria: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów
- Odsłony: 832
Gdzie szukać pomocy?
U PEDAGOGA - MARTA KACZMAREK
U PSYCHOLOGA – JOANNA DONDEROWICZ
przez: e-dziennik, telefonicznie tel. 67 281 25 35 ( godziny pracy na stronie szkoły w zakladce INFORMACJE/kiedy czynne?)
Możliwy bezpośredni kontakt w szkole po wcześniejszym umówieniu.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Chodzież, ul. Składowa 5 , Telefon: 67 281 25 31
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Chodzież, ul. Krasińskiego 14, Telefon: 67 281 04 54
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Chodzież, Notecka 28, Telefon: 67 282 08 93
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Chodzież, ul. Wiosny Ludów 14, Telefon: 67 282 72 58
Miejski Ośrodek Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Chodzież, Reymonta 12, Telefon: 67 282 78 64
- Szczegóły
- Artur Makowski
- Kategoria: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów
- Odsłony: 800
Zmaganie się z samym sobą może naprawdę dużo kosztować, dlatego teraz kilka zdań o tym, jak działa motywacja.
- Punkt pierwszy zawsze brzmi tak samo. Zacząć.
Okazuje się, że wiele naszych działań nigdy nie zostaje zrealizowanych tylko dlatego, że trudno nam się za coś zabrać. Kiedy myślimy o kilku godzinach czekającej nas nauki, często odczuwamy zniechęcenie już na samym początku.
Pomocne może okazać się zastosowanie drobnego oszustwa. Kiedy nasz mózg opiera się przed czekającą go robotą, możemy podzielić zadanie na krótsze, bardziej przyjazne części.
Należałoby wtedy powiedzieć sobie coś w stylu:
„Okey, wiem, że nie masz ochoty ślęczeć nad tym wypracowaniem. Po prostu napisz jedno zdanie. Może być kiepskie i nieudane. Nic nie szkodzi.”
Napisanie jednego zdania nie brzmi tak przerażająco, jak to, że będziemy musieli pracować przez godzinę, dlatego nasz umysł czasem daje się naciągnąć. I o dziwo… potem już idzie z górki!
- Zasada druga: deser jest zawsze na końcu!
Nasz mózg to czasami straszny leniuch. Kiedy uświadomi sobie, że czeka go masa pracy, próbuje się z tego jakoś wykręcić. Podpowiada nam wtedy mnóstwo usprawiedliwień, które brzmią dla naszego ucha całkiem sensownie. Niektóre mózgi lubią na przykład powtarzać, że można coś odłożyć na jutro!
Niestety przekładanie na później nie przynosi nam aż tak wielu korzyści, jak chcielibyśmy wierzyć. Zadania odsunięte często wydają nam się jeszcze trudniejsze do zrealizowania, niż były na początku. Na dodatek jeżeli zaczynamy od przyjemności, a dopiero potem bierzemy się za obowiązki, nasz umysł postrzega te drugie trochę tak, jakby były karą, i tym bardziej mu się nie chce.
- Szczegóły
- Artur Makowski
- Kategoria: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów
- Odsłony: 798
Jak uczyć się bardziej skutecznie i… nie oszaleć
Nauka może przysparzać wiele trudności. Możliwe, że rodzi to w Tobie mnóstwo frustracji i niezadowolenia. Pocieszające jest to, że mózg (zwłaszcza Twój, młody mózg) to bardzo plastyczna struktura, dostosowana do tego, aby nieustannie się zmieniać. Oznacza to, że będzie coraz łatwiej. Stopniowo zaczniesz uczyć się szybciej i sprawniej. O ile oczywiście po drodze się nie poddasz;)
Istnieje kilka zasad, które mogą pomóc Ci usprawnić naukę i nie marnować czasu.
- Unikanie dystraktorów
Dystraktory to inaczej wszystko to, co nas rozprasza. Gdy zasiadasz do nauki, zadbaj o to, by nie mieć w zasięgu ręki tego, co zazwyczaj odciąga Twoją uwagę.
Jeżeli używasz sprzętu elektronicznego, by się uczyć, to nie odpisuj w tym czasie na wiadomości od kolegów i nie sprawdzaj tego, co nie jest związane z tematem. Częste odrywanie się od zadania, zmniejsza efektywność pracy.
Pamiętaj, że uwaga nie jest wcale podzielna!!! Jest tylko przerzutna. Oznacza to, że gdy robimy dwie rzeczy w tym samym czasie, nasz mózg musi między nimi nieustannie „przeskakiwać” i za każdym razem na nowo się koncentrować. W ten sposób marnuje całkiem sporo energii, dlatego warto tego unikać. Zwłaszcza przy trudnych zadaniach!
- Powtórki
Zapamiętywanie opiera się na powtarzaniu. Jeżeli uczysz się danego materiału, a potem do niego nie wracasz, Twój mózg traktuje go jako coś, czego może się pozbyć. Po prostu robi takie sprzątanie w naszej głowie i wszystko, co uważa za zbędne (czyli to, czego nie używamy), po prostu wyrzuca.
Powtórki są szczególnie ważne w początkowej fazie zapamiętywania, gdy mamy do czynienia z czymś zupełnie nowym. Oznacza to, że gdy uczymy się danego tematu w poniedziałek, powinniśmy do niego wrócić również we wtorek i w środę. Dopiero po kilku dniach z rzędu (w zależności od trudności materiału), możemy zrobić większe odstępy.
Dobrze jest zaczynać naukę od tego, czego nauczyliśmy się dnia poprzedniego!
Istnieją programy, które uwzględniają to, jak szybko nasz mózg zapomina. Jednym z nich jest aplikacja ANKI, która dobrze sprawdza się przy nauce np. słówek z języka obcego.
- Szczegóły
- Artur Makowski
- Kategoria: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów
- Odsłony: 809
Pamiętaj o tym każdego dnia
Sen
Sprawdź, czy dbasz o odpowiednią ilość snu. Staraj się unikać korzystania z komputera i komórki tuż przed zaśnięciem.
Dzieci w wieku od 6 do 13 lat, żeby dobrze funkcjonować, powinny spać 9-11 godzin na dobę, starsi nastolatkowie potrzebują 8-10 godzin snu na dobę.
Czas przed komputerem
Jeśli masz od 6 do 12 lat, to nie powinieneś spędzać przed ekranem więcej niż 1-2 godziny dziennie. Jeżeli masz 13 lat albo więcej, to czas ten wynosi 2-3 godziny.
Staraj się urozmaicać swój czas wolny. Nie ograniczaj się do gier komputerowych i przeglądania siedzi. Postaw na czasopisma, książki, klocki, gry planszowe oraz własną twórczość.
Zagrożenia czające się w sieci
Niestety ten temat jest przez cały czas aktualny. Uważaj, co oglądasz. Jeżeli coś wydaje Ci się niepokojące, to koniecznie porozmawiaj o tym z kimś dorosłym.
Pamiętaj o:
- stosowaniu zasady ograniczonego zaufania. Nigdy nie wiemy, kto siedzi z drugiej strony.
- przestrzeganiu netykiety. Człowiek powinien uważać na to, jak się zachowuje, również w Internecie!
Samotność
Staraj się utrzymywać kontakty z innymi. Rozmawiaj przez telefon. Pisz do koleżanek i kolegów, ale rozwijaj też relacje z członkami rodziny!
Być może będą takie momenty, gdy mimo podejmowanego wysiłku, poczujesz się samotny. To uczucie dopada od czasu do czasu każdego z nas i nie musi wcale znaczyć, że nikt nas nie lubi. Dobrze jest, kiedy podzielisz się swoimi troskami z kimś dorosłym. Nie poddawaj się jednak i dalej próbuj łapać kontakt albo poświęć ten czas na własny rozwój.
- Szczegóły
- Artur Makowski
- Kategoria: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów
- Odsłony: 802
Rada pierwsza: nie czekaj na natchnienie
Bez względu na dziedzinę, w której chcesz się rozwijać, nie bój się zacząć. W gruncie rzeczy nie jest ważne, jak dobrze dzisiaj rysujesz albo piszesz, tańczysz lub śpiewasz. Jeżeli dziś zaczniesz to robić, to jutro będziesz to robić lepiej. Z kreatywnością nie jest jak ze wzrostem czy kolorem oczu, nie można powiedzieć, że dostaliśmy taką a nie inną i na tym koniec. Ciekawość, wyobraźnię i umiejętność ekspresji da się rozwijać, można je jednak też w sobie zdusić. Nie pozwól sobie tego zrobić.
Ken Robinson „Ken Robinson twierdzi, że szkoły zabijają kreatywność”
https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity?language=pl
Janet Echelman „Taking imagination seriously”
https://www.ted.com/talks/janet_echelman_taking_imagination_seriously#t-4084
Rada druga: myśl szeroko i głęboko
Kreatywność karmi się tym, co już wiemy i mimo że nie chodzi o to, by powielać dzieła innych twórców, to jednak im bardziej zachłannie przyglądasz się temu, co już powstało, tym więcej iskier uda Ci się prawdopodobnie rozniecić w swoim własnym umyśle. Korzystaj więc z pomocy, którymi jesteś otoczony i bądź (przynajmniej na początku swej twórczej drogi) w miarę wszechstronny. Nie skreślaj zbyt prędko tego, co wydaje się nudne. Być może nie jest ciekawe – jeszcze – bo niewiele o tym wiesz. Nie znaczy to wcale, że już dzisiaj musi Cię wszystko obchodzić. Po prostu dopuść do siebie możliwość, że kiedyś tak się stanie.
Daruj więc książkom stygmaty, które się do nich przykleiły. Czytaj, ile się da, buduj mózg, którym można się pochwalić.
https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/varia/4586/czytanie-zmienia-mozg
https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/publicystyka/11067/slowo-pisane-i-inne-omamy-martyna-raduchowska
Opowiadaj i zmyślaj, twórz historie, bo to ich ludzie pragną słuchać.
https://pl.khanacademy.org/humanities/hass-storytelling
http://blog.janicehardy.com/ (konieczna znajomość angielskiego)
Otaczaj się sztuką w taki czy inny sposób. Próbuj ją poznać. Dostrzegać coś nowego w tym, co już widziałeś.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.moiseum.dailyart2&hl=pl
https://pl.khanacademy.org/humanities/art-history/special-topics-art-history/creating-conserving
Rada trzecia: szukaj ciszy
Jeżeli oddasz cały swój czas ekranom, a wraz z nimi pomysłom innych ludzi, to Twoje własne nigdy się nie urodzą. Zostaw trochę czasu na bycie samemu ze sobą, z dala od wszystkiego, co łaknie Twojej uwagi. Paradoksalnie to właśnie moment nudy może pozwolić Ci usłyszeć to, co w Tobie wybrzmiewa.
https://www.youtube.com/watch?v=miQIN3hCmjI
https://www.youtube.com/watch?v=WCEwZ0pIhRw (konieczna znajomość angielskiego)
Rada czwarta: uwolnij się od presji
Nasz kreatywny umysł bywa kapryśny, czasami jest nam z nim po prostu trudno. Wynika to po części z oczekiwań, jakie w sobie budujemy, potrzeby osiągnięcia sukcesu i bycia zauważonym, docenianym. Jeżeli pragniesz być twórczą osobą, to ważne jest byś zbudował w sobie odpowiednie nastawienie, pewnego rodzaju ochronę psychologiczną, która będzie stanowić wentyl bezpieczeństwa w chwilach, gdy nic nie wychodzi tak, jak miało.
Elisabeth Gillbert „Twój nieuchwytny geniusz twórczy”
https://www.ted.com/talks/elizabeth_gilbert_your_elusive_creative_genius?language=pl