Co roku w naszej szkole pamiętamy o 11 listopada - Narodowym Święcie Niepodległości. Nasze szkolne obchody miały miejsce w piątek – 8 listopada. Była to okazja do zaprezentowania patriotycznych postaw oraz przywiązania do naszej Ojczyzny, jej historii i tradycji.  Na głównym korytarzu powstała gazetka, która przypomina o tej ważnej rocznicy odzyskania niepodległości przez nasz naród. Wychowawcy w swoich oddziałach klasowych przeprowadzili lekcje, które miały przybliżyć uczniom bohaterstwo tych, którzy walczyli za wolność oraz czasy, w których Polska 123 lata była pod zaborami. Był to również czas refleksji nad historią naszego kraju i zapoznania się z tym „co polskie”. Młodsze dzieci utrwaliły symbole narodowe, słowa hymnu oraz poznały różne ciekawostki związane z Polską. Dodatkowo cała społeczność SP3 punktualnie o godz. 11.11 zjednoczyła się na sali gimnastycznej, by wziąć udział w akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła do hymnu” i uroczyście odśpiewać Hymn Polski – „Mazurka Dąbrowskiego”. Była to bardzo podniosła chwila, która oddała hołd i cześć wszystkim walczącym o naszą niepodległość. Poczet sztandarowy oraz delegacja z naszej szkoły corocznie uczestnicy także we Mszy Świętej
w intencji Ojczyzny w kościele pw. św. Floriana oraz w uroczystości pod pomnikiem Poległym i Pomordowanym za Polskę i Wolność, gdzie odbywa się ceremonia upamiętniająca tych, którzy walczyli za nasz kraj.

W każdej szkole istnieją tradycje, które kształtują młodych ludzi, wzmacniają ich poczucie odpowiedzialności oraz budują więzi z lokalną historią. Trzecioklasiści opiekują się grobami Powstańców Wielkopolskich już od wielu lat. W środę 30 października z narzędziami, kwiatami i zniczami udali się na cmentarz, aby zadbać o miejsce spoczynku swojego patrona oraz innych bohaterów. Opieka nad grobami patrona stała się dla uczniów nie tylko sposobem na uczczenie pamięci, ale także lekcją życia. Dzieci poprzez takie działania uczą się empatii, odpowiedzialności, a także zrozumienia dla wartości, które przekazali im ich przodkowie. Są świadectwem, że młode pokolenie ma potencjał do kształtowania lepszego jutra, a pamięć o historii jest kluczem do budowania silnej tożsamości.

 

MM, AO

 

We wtorek, 29 października dzieci ze świetlicy szkolnej uczestniczyły w kolejnych zajęciach realizujących innowacje w SP3 „Cztery pory roku w świecie muzyki relaksacyjnej”. Tym razem w zabawach uczestniczył gąbkowy jeż „Bartuś” uczący koncentracji i uważności. Przy rymowance „Po sadzie po sadzie spacerują jeże, jeden jeż, drugi jeż tupta, tupta mały zwierz” dyrygent kształcił jednocześnie poczucie rytmu, spostrzegawczość i reakcje na zmiany agogiczne i dynamiczne. Żołędzie też odegrały swoją rolę w jesiennych zajęciach, tańczyły „Taniec duszków” przy utworze „Pizzicato” Leo Delibesa, pomagały w ćwiczeniach rozwijających małą i dużą motorykę, a przede wszystkim uczyły koncentracji. Znów uczniowie mogli poprawić swój nastrój i samopoczucie, zrelaksować się rysując własnego jeża i nadając mu imię zapisane wspak. Na zakończenie zabawa w „fotografa” uwieńczyła zajęcia, bo któż nie lubi „wyginać się”, robić zdjęć i dobrej minki. Na wszystkich twarzach uczniów rysował się uśmiech, radość oraz zadowolenie i o to chodzi w nauczaniu - najpiękniejszy widok dla nauczyciela to szczery, prawdziwy uśmiech szczęśliwych dzieci.

Małgorzata Jaroszyk

 

„O krok do Korei” tak brzmi tytuł projektu realizowanego w roku szkolnym 2024/2025 w klasach pierwszych w SP3. Pierwsza odsłona miała miejsce we wtorek, 22 października, kiedy to uczniów w świat koreańskiej kultury, tradycji i zwyczajów wprowadziła koordynatorka projektu Małgorzata Jaroszyk. Uczniowie z przygotowanej prezentacji multimedialnej dowiedzieli się, gdzie szukać na mapie tego niewielkiego państwa położonego w Azji Wschodniej, w południowej części Półwyspu Koreańskiego. Poznali ciekawostki dotyczące upodobań kulinarnych Koreańczyków, między innymi, że najbardziej popularną potrawą jest kimchi, gimbap, buldogi, bibimbap czy też naleśnik hotteok - popularny street food. Korea Południowa to bardzo ciekawe państwo słynie z jednej strony z najnowocześniejszych technologii, muzyki K-pop, a z drugiej z wielowiekowych tradycji, obyczajów, ludowych strojów hanbook, świątyń i wiosek z zachowaną dawną architekturą. Koreańczycy rodząc się już mają rok, pechowa liczba u nich to „4”, uwielbiają zjadać w McDonaldzie chipsy o smaku miodu i masła, żuraw symbolizuje u nich szczęście, symbolem narodowym jest królik i tygrys, a uprawianym narodowym sportem jest taekwondo. Te i wiele innych informacji poznali młodzi, chłonni wiedzy pierwszoklasiści. Na zakończenie uczniowie wykonywali pracę plastyczną flagę, symbol Republiki Korei, która tez posiada wiele ciekawostek związanych z symboliką. Biel to narodowa barwa Koreańczyków, jest symbolem czystości, ducha pokoju i sprawiedliwości. W centrum flagi znajduje się taijitu, symbol ostatecznej jedności. Niebieska, czerwona i biała barwa symbolizują czujność, wytrwałość i niewinność, a wokół symbolu umieszczono cztery trygrami uosabiające cztery żywioły: niebo, ogień, wodę, ziemię. W przyszłym miesiącu kolejna odsłona projektu, tym razem odbędą się warsztaty kulinarne, bo jak najlepiej trafić do serc i chęci bliższego poznania - po przez kubki smakowe! Pierwszoklasiści poznają smaki Korei. 

MJ